W grze, podobnie jak w życiu, obowiązują pewne uniwersalne prawidła.
Część z nich dotyczy także okrętów. I tak:
1. pękaty okręt z dużą ładownią jest wolniejszy od smuklejszego z niskim kadłubem;
2. na ciężko uzbrojonym okręcie nie ma co prawda miejsca na ładunek, ale ciągle jednak pozostaje on ... ciężki.
3. Więcej żagli = większa prędkość, ale gdy jest ich za dużo - prędkość spada wskutek silnych przechyłów. No i ... łamią się maszty.
Jest jeszcze jeden, szczególny typ okrętu. Szósty typ. Okręt Liniowy. To prawdziwy postrach Morza Mgieł. Kiedy pojawia się na planszy - nigdy nie pozostaje niezauważonym. Nie każdy jednak może go kupić, nawet wtedy, kiedy ma w skarbcu górę pieniędzy. Pomijając fakt, że jest oczywiście kosmicznie drogi, w grze jest tylko jeden egzemplarz tego typu. Kto zatem może go wziąć ? O tym - dowiesz się z instrukcji, lub ... w trakcie gry.
Gracz ma do wyboru 5 typów okrętów. Nietrudno zatem je poznać i odróżnić. A nie... jednak 6 typów. Tak... to jednak całkowicie zmienia postać rzeczy.
Te pięć... sześć, typów różni się między sobą w zakresie pięciu ... tak: pięciu, różnych cech i ich wartości. Wiemy, że to więcej niż standard w innych grach (siła, spryt, życie i mana ...). Jednak więcej tylko o jedną cechę, więc najinteligentniejsi gracze dają radę... Jakież zatem to zatem cechy?
Prędkość maksymalna, pojemność ładowni, ilość kajut pasażerskich, a także liczba marynarzy oraz armat.
Wszystko to jednak jest zupełnie nieważne: okręty są bowiem dość uniwersalne, zawsze można taki sprzedać i kupić inny, a poza tym każdy może posiadać nawet dwa różne okręty!
Zaczynasz grę z okrętem typu Kuter, należącym do klasy Slup. To tania i mała jednostka ogólnego zastosowania, z relatywnie dobrą prędkością. Bądźmy jednak szczerzy - to raczej słaby okręt, jednak z niewiadomych powodów niektórzy bardzo się do niego przywiązują...